Meeslepend openluchtspektakel op het Donkmeer

De voorbije 27 jaar bracht Festivaria 15 musicals en operettes op het openluchtpodium aan het Donkmeer in Berlare. De keuze valt steeds op gekende populaire namen als ‘The Sound of Music’ (1989 en 2000), ‘Annie’ (2005), ‘My Fair Lady’ (1995 en 2011), ‘West Side Story’ (2007), … Altijd eerder traditionele stukken die omgetoverd worden tot grootse spektakels. Dit jaar was de musicalkeuze echter verrassend te noemen. Opeens werd ‘Sacco & Vanzetti’ terug van onder het stof gehaald. Onze nieuwsgierigheid was dan ook énorm waardoor we gisterenavond naar de voorlaatste voorstelling afzakten.

Door Robin Peeters | Foto’s: Luk Monsaert

Sacco06

Ster VOLSter VOLSter VOLSter HALFSter LEEGWaargebeurd verhaal
‘The Story of Sacco & Vanzetti’ vertelt het waargebeurde levensverhaal van twee Italianen in Amerika. Zoals vele jonge Europeanen trekken Nicola Sacco en Bartolomeo Vanzetti begin vorige eeuw vol verwachting naar het beloofde land Amerika om er een nieuw en beter leven op te bouwen. Helaas spat hun droom al snel uit elkaar: er is geen werk en ze zijn er niet welkom. Samen met gelijkgestemden groeperen ze zich en verkondigen ze hun anarchistisch gedachtegoed. Wat ondanks hun vreedzame aanpak niet in goede aarde valt. Amerika, in de ban van de “Red Scare”, heeft het daarbij vooral op Italianen gemunt.

In 1920 worden Sacco en Vanzetti tijdens een razzia op straat gearresteerd. Zomaar, zonder aanklacht, enkel omdat ze anarchisten zijn. Een aanklacht wordt echter gauw gevonden: Sacco en Vanzetti worden onterecht beschuldigd van roofmoord. Er kan hen geen enkel bewijs van schuld ten laste worden gelegd. Integendeel, er zijn zelfs getuigen die bewijzen dat ze niet op de plek van de misdaad konden zijn. Toch worden ze veroordeeld.

De rechtsgang is een regelrechte farce. Het gaat niet om hun betrokkenheid bij de roofmoord. Hier moet gewoon een daad gesteld worden tegen anti-Amerikaanse oproerlingen. Overal in de VS en daarbuiten breken massale protesten uit, worden petities ondertekend… Niets kan echter baten. Op 23 augustus 1927 worden beiden op de elektrische stoel ter dood gebracht. Een golf van ontzetting gaat door de wereld.

Sacco01

Tweede kans
De oerproductie van ‘Sacco en Vanzetti’ door het Koninklijk Ballet van Vlaanderen ging in 1996 in wereldpremière in Antwerpen. De tekst werd destijds geschreven door Frank Van Laecke en Paul Berkenman, Dirk Brossé tekende voor de muziek en Stijn Coninx regisseerde de musical. De reacties na de première waren gemengd. De Nederlands Volkskrant maakte het stuk met o.a. Vera Mann (Rosa), Tom van Landuyt (Sacco) en – jawel – Hans Peter Janssens (Vanzetti) zelfs met de grond gelijk. Patrick van den Hanenberg hekelde de tekst en de regie en schreef toen de niet mis te verstane woorden: “De productie is net zo dood als de twee Italianen na een veel te lange avond.” Auw.

Nu, zo’n 19 jaar later, krijgt het stuk een tweede kans door Festivaria. Musicaldreamteam Frank Van Laecke (script en regie), Dirk Brossé (muziek) en Allard Blom (liedteksten) staken de hoofden bij mekaar om de kinderziektes uit de musical te halen door een nieuw libretto te creëren met nieuwe songs en nieuwe muziek.

Sacco02

Groots spektakel
De grootsheid van het spektakel valt al meteen op bij het betreden van de tribune aan het Donkmeer. Het decor van  Stefaan Haudenhuyse is zonder meer indrukwekkend te noemen. Het havengebouw, Brooklyn Bridge en het Statue of Liberty: het ziet er allemaal fantastisch uit.

Wanneer de voorstelling start word je echter meteen weer op het grote minpunt bij producties van Festivaria gewezen: alles staat op band. Sommigen kunnen dat na een paar minuten vergeten, maar ons blijft het steeds weer storen. Het neemt een groot deel van de charme en spanning weg van een theatervoorstelling en dat is jammer. We beseffen dat je bij het maken van een massaspektakel keuzes moet maken, maar we hopen dat bij een volgende productie de teksten en zangpartijen van de hoofdrolspelers live uitgevoerd kunnen worden. Al was het maar omdat de prachtige songs van Dirk Brossé en Allard Blom schreeuwen om een spetterende live-uitvoering.

Sacco03

Het script van Frank Van Laecke is behoorlijk gecondenseerd wat de duur van de voorstelling, zo’n 90 minuten zonder pauze, erg aangenaam maakt. Hierdoor wordt er soms wel een bocht in het verhaal érg kort genomen. Vooral in het begin van de voorstelling kampt de productie met dit probleem. De vriendschap en samenwerking die ontstaat tussen Sacco en Vanzetti wordt eerder haastig getoond en ook het personage van Vanzetti krijgt weinig body mee. Het is vanaf de arrestatie van de twee Italianen dat het verhaal in vaart mindert en dat de betrokkenheid van het publiek groter wordt.

Vanaf die arrestatie en het daaropvolgende verhoor laat ‘The Story of Sacco & Vanzetti’ je immers geen seconde meer los. Als geen ander kan Van Laecke een massaproductie regisseren en dat visitekaartje levert hij aan het Donkmeer nog maar eens af. Gigantische spektakelscènes weet hij perfect af te wisselen met intiemere momenten waarbij het megapodium opeens piepklein lijkt te zijn. Straf hoor.

Ondanks het playbackaspect weet de indrukwekkende cast van ‘Sacco & Vanzetti’ te overtuigen. De performance van Deborah De Ridder als Rosa Sacco gaat door merg en been. Een uitmuntende vertolking. Jelle Cleymans schittert op zijn beurt als haar man, Nicalo Sacco. Ook Hans Peter Janssens komt prima voor de dag als Bartolomeo Vanzetti. Veel krijgt hij niet om mee te werken, maar wat hij uit zijn rol haalt is knap. Ook Frans Maas stelt niet teleur als Rechter Thayer. Maas is zoals steeds voortreffelijk als statige rechter. Het is echter Peter Van de Velde die met alle pluimen mag gaan lopen. Meesterlijk is hij als Procureur Katzmann. Van de Velde – helemaal de nieuwe Jo De Meyere – deed ons zowaar ook eventjes die geluidsband vergeten door zijn schitterende vertolking.

Sacco04

Met ‘The Story of Sacco & Vanzetti’ heeft Festivaria een nieuwe weg genomen. Een érg interessante weg. ‘Sacco en Vanzetti’, een onbekende Vlaamse musical uit 1996, een nieuwe kans geven, is immers gedurfd. Het is niet evident om met een dergelijke titel duizenden mensen te lokken, iets wat gemakkelijker kan met bekende musicals als ‘The Sound of Music’, ‘The Wizard of Oz’ of ‘My Fair Lady’. Maar dit experiment is zowel op commercieel als op artistiek vlak geslaagd en het smaakt absoluut naar meer. Laat maar komen, die tweede-kans-versies van andere (Vlaamse) musicals op het Donkmeer. Graag met hetzelfde dreamtrio. En live hoofdrollen. Alstublieft.

www.festivaria.eu

Sacco05

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s